موتور پرده برقی

مشخصات و قیمت خرید انواع موتور پرده برقی

موتور پرده برقی، موتوری است که پرده را به حرکت در می آورد و در سقف یا دیوار نصب و با ریموت و یا سیستم هوشمند کنترل می شود. در این مقاله به بررسی انواع موتور پرده برقی و چگونگی انتخاب آنها بر اساس نیاز پرداخته ایم.

انواع موتور پرده برقی

موتور های پرده برقی، از لحاظ جهت حرکت پرده به دو نوع کنار رو و بالا رو تقسیم می شوند. به پرده هایی که به سمت بالا و پایین حرکت می کنند پرده بالا رو و آنهایی که همانند پرده های سنتی به سمت چپ و راست باز و بسته می شوند، پرده کنار رو گفته می شود.

موتور پرده برقی بالا رو

در پرده برقی بالارو، موتور داخل قوطی یا تیوب قرار می‌گیرد و سبب چرخش قوطی به بالا یا پایین می‌شود . با چرخش تیوب پرده به سمت بالا و پایین حرکت می کند. از آنجا که در این نوع از پرده برقی، وزن پرده روی موتور می افتد، انتخاب یک موتور قدرتمند که توانایی به حرکت در آوردن پرده های بزرگ و یا سنگین را داشته باشد، حائز اهمیت است.

پرده برقی بالارو

موتور پرده برقی کنار رو

پرده های کناررو، ریلی شبیه به نمونه دستی دارند با این تفاوت که موتور در کنار ریل نصب می گردد و با به حرکت در آوردن تسمه داخل ریل عملیات باز و بسته کردن پرده را انجام می دهد. پرده های کناررو برقی می توانند از وسط باز شو یا از کنار باز شو باشند.

پرده برقی کناررو

انواع سیستم کنترل موتور پرده برقی

موتور برقی پرده با توجه به سیستم کنترل به دو نوع هوشمند و رسیوردار تقسیم می گردند.

  •  موتورهای هوشمند ، دارای دو سیم فاز و یک سیم نول می باشند که با سیستم های هوشمند ساختمان ادغام می گیرند. در واقع سیستم هوشمند ساختمان کنترل موتور و در نتیجه کنترل پرده ها را در اختیار می گیرد.
  • موتورهای رسیوردار، همانطور که از نام آنها مشخص است، دارای رسیور داخلی هستند . در این موتور ها به طور معمول مدیریت و کنترل موتورهای پرده برقی، کرکره و یا سایه بان از طریق ریموت کنترلرها و توسط کاربر انجام می گیرد.

شایان ذکر است که Nice، تولید کننده برتر موتور پرده برقی در جهان، موتورهایی به بازار عرضه کرده است که به کاربر امکان کنترل هم زمان از طریق سیستم هوشمند و ریموت کنترلرها را می دهد. این ویژگی منحصر به فرد، در پروژه های بزرگ کمک شایانی به کاهش هزینه می نماید. زیرا علاوه بر امکان مدیریت هر پرده با ریموت کنترل، امکان مدیریت از طریق تاچ پنل هوشمند نیز با هزینه ای ناچیز میسر خواهد بود.

مشخصات فنی مهم در انتخاب موتور پرده برقی

مشخصات فنی موتور پرده برقی

هنگام انتخاب و خرید موتور پرده برقی، مشخصات زیر را بررسی کنید :

  • منبع تغذیه

    موتورهای پرده برقی به دو دسته تقسیم می‌شوند: شارژی و غیر شارژی. موتورهای شارژی نصب آسانی دارند، اما عمر باتری محدودی دارند و باید به طور مرتب شارژ شوند. موتورهای غیر شارژی با برق کار می‌کنند و نیاز به سیم‌کشی دارند، اما عمر طولانی‌تری دارند و برای پرده‌های سنگین‌تر مناسب هستند.

  • قدرت و گشتاور

    قدرت، توانایی موتور را برای کنترل اندازه و وزن پرده ها تعیین می کند و معمولا بر حسب نیوتن بیان می شود. هر چه قدرت موتور بیشتر باشد، پرده ها روان تر و راحت تر حرکت می کنند. انتخاب یک موتور قوی برای پنجره های بزرگ و یا پرده های سنگین ضروری می باشد.

  • سرعت و کنترل

    در هنگام خرید موتور به میزان سرعت آن ها توجه و موتوری سریع را انتخاب نمایید. علاوه بر این، به دنبال موتورهایی باشید که امکان تنظیم سرعت را دارا باشند. چرا که بستگی به نوع فضا ممکن است بخواهید سرعت باز و بسته شدن پرده ها را تغیر بدهید.

  • میزان سر و صدا

    اگر پرده ها در مکان های آرام مانند اتاق خواب یا دفتر نصب شده باشند، عدم ایجاد سر و صدا هنگام باز و بست پرده مهم است. همواره موتورهایی را انتخاب کنید که سطح نویز پایینی داشته باشند تا از هرگونه صدای نا بهنجار در حین کار در امان باشید. میزان نویز موتور ها بر حسب دی سی بل ذکر می گردد.

  • سازگاری و یکپارچگی

    اگر ساختمان شما هوشمند می‌باشد حتما باید موتوری انتخاب گردد که با سیستم مذکور مطابقت داشته باشد زیرا عدم تطابق باعث عدم بهره‌مندی از تمامی تکنولوژی بکار رفته می شود و در بسیاری موارد به مرور زمان باعث خرابی می‌گردد.

  • ویژگی های ایمنی

    وجود راهکار های ایمنی مانند تشخیص انسداد و عملکرد توقف خودکار در موتور پرده برقی را در نظر بگیرید. این ویژگی‌ها تضمین می‌کنند که موتور در صورت شناسایی مانعی در مسیر، حرکت پرده‌ها را متوقف یا معکوس و از بروز حادثه جلوگیری کند.

  • قابلیت اطمینان و گارانتی

    تویخ می گردد به دنبال حربد موتور از سازندگان معتبر و با سابقه باشید. شرایط گارانتی و مدت زمان ارائه شده را بررسی کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، از پشتیبانی قوی برخوردار شوید.

  • نصب و نگهداری

    شرایط رسیدگی و نگهداری موتور را ارزیابی کنید. موتورهایی با نیاز کم به تعمیر و نگهداری، در دراز مدت موجب صرفه جویی و کاهش هزینه ها می شوند.

 از ویژگی ها و تکنولوژی های موتور پرده برقی نایس می‌توان به تنظیم سرعت ، امکان تشخیص موانع ، تکنولوژی TTBUS ، امکان تعریف آی پی ، کمترین لرزش و صدایی پایین تر از ۴۰ دسی بل ، شروع و پایان آرام ، دقت میلیمتری ، هم ترازی چند پرده ، اتصال مستقیم به سنسورهای زمانی و آب و هوایی ، امکان مدیریت از راه دور با کمک ریموت یا گوشی موبایل ، کمترین لرزش و صدایی پایین تر از ۴۰ دسی بل اشاره کرد.

مشکلات رایج در موتور پرده برقی های بی کیفیت

درصورت عدم استفاده از موتور پرده برقی باکیفیت، استفاد از پرده برقی لذتبخش نخواهد بود. موتور های بی کیفیت با ایجاد سر و صدای زیاد، سرعت کم باز و بست شدن و همچنین خرابی‌های مکرر باعث آزار و اذیت شده و تجربه ناموفق کاربری را به همراه خواهد داشت. عمده ترین مشکلات رایج در این گونه موتورها، پس از طی دوره کوتاه مدت عبارتند از:

  • در موتور های نامرغوب از متریال ارزان قیمت استفاده می شود و بنابراین بعد از مدتی کارکرد، تسمه ها و چرخ دنده ها و اجزای دیگر مکانیکی موتور از فرم اصلی خارج می شوند. این امر باعث افزایش صدای کار موتور و پایین آمدن غیر قابل تحمل سرعت موتور پرده می شود.
  • در بسیاری از موارد موتورهای غیر استاندارد بر اثر گرما و لرزش های حاصل از کارکرد و یا اشتباه در طراحی برد، دچار اتصالی در مدار برد می‌گردند. با توجه به قابلیت اشتعال بالای پارچه های پرده، بروز اتصالی در برد پرده برقی بعضا” باعث آتش سوزی و ایجاد خسارت‌های مالی و جانی شده است.
  •  علاوه برموتور، اکسسوری ها نیز تاثیر به سزایی در ایجاد صدا، دوام کار و سرعت و کیفیت باز و بسته شدن پرده ها دارند. برای این موضوع باید از اکسسوریهای مناسب که توسط افراد کارشناس براساس سایز پنجره ها، نوع پارچه پرده و همچنین مطابق با موتور استفاده شده انتخاب شده است، بهره‌برد.
  • اگر ساختمان شما هوشمند می‌باشد حتما باید موتوری انتخاب گردد که با سیستم مذکور مطابقت داشته باشد زیرا عدم سازگاری با سیستم هوشمند شما باعث عدم بهره‌مندی از تمامی تکنولوژی بکار رفته می شود و در بسیاری موارد به مرور زمان حتی باعث خرابی می‌گردد.

قیمت موتور پرده برقی

قیمت موتور پرده برقی به عوامل متعد از جمله برند موتور، کیفیت ساخت، قدرت موتور، اندازه پرده و مشخصات فنی دیگر بستگی دارد. به طور کلی، قیمت موتورهای پرده برقی از چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان متغیر است.

اگر به دنبال خرید موتور پرده برقی هستید، توصیه می کنیم قبل از خرید تحقیقات خود را انجام دهید و قیمت های مختلف را مقایسه کنید. همچنین، توصیه می کنیم به جای خرید از واسطه ها، از وارد کننده مستقیم خرید کنید تا از پرداخت هزینه مازاد جلوگیری کنید و نیر از گارانتی و پشتبانی مناسبتری برخوردار شوید.

هوش سازه، نماینده رسمی پرده برقی نایس ایتالیا، کلیه پرده های برقی Nice را با ضمانت 40 ماهه تعویض کالا و همچنین پشتیبانی 10 ساله عرضه می نماید. جهت دریافت لیست قیمت، مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

نتیجه گیری

در این مقاله، به بررسی موتور پرده برقی و انواع آن‌ها پرداختیم. همچنین، مشخصات و ویژگی‌هایی که در هنگام خرید باید مد نظر قرار داد، مورد بررسی قرار گرفت. توصیه می‌شود که در هنگام خرید پرده برقی، از فروشندگان بخواهید تا موتور استفاده شده در پرده برقی را به شما نشان دهند. این کار به شما کمک می‌کند تا با جستجو در اینترنت، مشخصات کالا را بررسی کنید و از اینکه کالا بی نام و نشان یا دارای شناسنامه است، اطلاع حاصل نمایید. این روش باعث جلوگیری از خرید کالاهای تقلبی و ناکارآمد می‌شود(که متأسفانه در بازار کشور ما رواج یافته‌اند) می شود.